Neuro - vývojová stimulace
info_outline Co je neuro-vývojová terapie/stimulace
Základ Neuro-vývojové stimulace (NVS) ve školní praxi tvoří Neuro-vývojová terapie. Neuro-vývojovou terapií (NVT) se snažíme vyřešit příčinu mnoha problémů učení a chování.
Testy i cviky vychází z psychomotorického vývoje dítěte.
V prvních měsících života dítěte mají vrozené primární reflexy za úkol zajistit životně důležité funkce. Primární reflexy v prvních šesti, nejpozději dvanácti měsících vyhasínají a jsou nahrazeny vyššími mozkovými funkcemi. Pokud přetrvává několik primárních reflexů, může to ovlivnit další neurologický vývoj, tzn. smyslové vnímání, rovnováhu, koordinaci pohybů a schopnost učení. Případné postižení i jen jedné funkce, negativně ovlivňuje i ostatní funkce. Proto kvůli primárním reflexům děti ve svém vývoji zaostávají a mají i problémy se čtením, psaním, symptomy ADHD a ADD, dyslexii, dyspraxii, logopedické a ortoptické vady, vertebrogenní potíže (bolesti zad), neurózy, chronickou únavu, autismus, anorexii a bulimii.
Problémy způsobené primárními reflexy mohou přetrvávat i do dospělosti, někteří dospělí pak například špatně zvládají stres každodenního života.
info_outline Možné symptomy přetrvávajících primárních reflexů u dětí
chevron_right pozdě mluví (po 18 měsících)
chevron_right pomočování i po dovršení 5 let věku
chevron_right cucá palec až do 5 let nebo déle
chevron_right problém naučit se oblékat (knoflíčky, tkaničky apod.)
chevron_right problém naučit se jezdit na kole
chevron_right strach z výšky, problémy s rovnováhou
chevron_right nedokáže sedět v klidu (až do věku 11-12 let)
chevron_right problém naučit se číst a/nebo psát
chevron_right špatná koordinace oko-ruka, špatná vizuální percepce
chevron_right píše s nataženou rukou nebo křečovitým držením tužky
chevron_right píše s tváří opřenou o desku stolu nebo si podpírá hlavu rukou
chevron_right často sedí na patách nebo na jedné skrčené noze
chevron_right zakrývá si jedno oko rukou
chevron_right nejasná laterální preference rukou přetrvávající po 8 roku věku
chevron_right problémy s koordinací při tělesných cvičeních (např. u kotoulů, stoji na rukou, šplhu na laně
aj.)
chevron_right problémy naučit se hodiny
chevron_right problémy řeči a artikulace
chevron_right začarovaný kruh hyperaktivity a únavy
chevron_right hypotonus nebo hypertonus svalů, problémy s držením těla
chevron_right přecitlivělost na světlo a nebo na zvuky
chevron_right a další.
info_outline Kdy s neuro-vývojovou stimulací začít a jak probíhá
Neuro-vývojová terapii (NVT) je možno použít u dětí od 4 let. Cvičení, resp. stimulace, je
založena na jednoduchých cvicích, které napodobují pohyb vyvolaný primárními reflexy, čímž
mozek stimulujeme, aby se postupně naučil správně kontrolovat fungování těla.
Při první návštěvě se testují přetrvávající primární reflexy a obdržíte soubor cvičení na jeden
měsíc, které se s dítětem cvičí každý den cca 10 min. Stimulace probíhá 10
měsíců. Jednou za měsíc probíhá kontrola stavu cvičení a konzultace k další sestavě cviků. Je
velmi důležité cvičit pravidelně a celou terapii dokončit. Aktivita přetrvávajících primárních
reflexů se cvičením přirozeně potlačuje a mizí související potíže. Na počátku terapie se
mohou stávající obtíže mírně zhoršit, protože cvičením se nejdříve odbourávají špatné
pohybové a reflexní stereotypy a až poté se mohou cvičením vyvinout správné fyzické a
psychické reakční vzory.