Stimulační programy
Stimulační programy jsou určený pro předškoláky a pro malé školáky, kteří mají problémy s počátečním osvojováním si čtení, psaní a počítání.
Neuro - vývojová stimulace (NVS)
NVS ve školní praxi tvoří Neuro-vývojová terapie (NVT), kdy se snažíme vyřešit příčinu mnoha problémů učení a chování. Testy i cviky vychází z psychomotorického vývoje dítěte. NVT je možno použít u dětí od 4 let. Cvičení, resp. stimulace, je založena na jednoduchých cvicích, které napodobují pohyb vyvolaný primárními reflexy, čímž mozek stimulujeme, aby se postupně naučil správně kontrolovat fungování těla.
Co jsou primární reflexy:
- v prvních měsících života dítěte mají vrozené primární reflexy za úkol zajistit životně důležité funkce
- v prvních šesti, nejpozději dvanácti měsících vyhasínají a jsou nahrazeny vyššími mozkovými funkcemi
- pokud přetrvává několik primárních reflexů, může to ovlivnit další neurologický vývoj, tzn. smyslové vnímání, rovnováhu, koordinaci pohybů a schopnost učení
- případné postižení i jen jedné funkce, negativně ovlivňuje i ostatní funkce
- proto kvůli primárním reflexům děti ve svém vývoji zaostávají a mají i problémy se čtením, psaním, symptomy ADHD a ADD, dyslexii, dyspraxii, logopedické a ortoptické vady, vertebrogenní potíže (bolesti zad), neurózy, chronickou únavu, autismus, anorexii a bulimii
- problémy způsobené primárními reflexy mohou přetrvávat i do dospělosti, někteří dospělí pak například špatně zvládají stres každodenního života
Možné symptomy přetrvávajících primárních reflexů u dětí:
- pozdě mluví (po 18 měsících)
- pomočování i po dovršení 5 let věku
- cucá palec až do 5 let nebo déle
- problém naučit se oblékat (knoflíčky, tkaničky apod.)
- problém naučit se jezdit na kole
- strach z výšky, problémy s rovnováhou
- nedokáže sedět v klidu (až do věku 11-12 let)
- problém naučit se číst a/nebo psát
- špatná koordinace oko-ruka, špatná vizuální percepce
- píše s nataženou rukou nebo křečovitým držením tužky
- píše s tváří opřenou o desku stolu nebo si podpírá hlavu rukou
- často sedí na patách nebo na jedné skrčené noze
- zakrývá si jedno oko rukou
- nejasná laterální preference rukou přetrvávající po 8 roku věku
- problémy s koordinací při tělesných cvičeních (např. u kotoulů, stoji na rukou, šplhu na laně aj.)
- problémy naučit se hodiny
- problémy řeči a artikulace
- začarovaný kruh hyperaktivity a únavy
- hypotonus nebo hypertonus svalů, problémy s držením těla
- přecitlivělost na světlo a nebo na zvuky
- a další
Jak neuro-vývojová stimulace probíhá:
- při první návštěvě se testují přetrvávající primární reflexy a obdržíte soubor cvičení na jeden měsíc, které se s dítětem cvičí každý den cca 10 min
- stimulace probíhá 10 měsíců. Jednou za měsíc probíhá kontrola stavu cvičení a konzultace k další sestavě cviků
- je velmi důležité cvičit pravidelně a celou terapii dokončit
- aktivita přetrvávajících primárních reflexů se cvičením přirozeně potlačuje a mizí související potíže
- na počátku terapie se mohou stávající obtíže mírně zhoršit, protože cvičením se nejdříve odbourávají špatné pohybové a reflexní stereotypy a až poté se mohou cvičením vyvinout správné fyzické a psychické reakční vzory
Diagnostika před zahájením programu | 1 000 Kč |
Součástí diagnostiky je konzultace k výsledkům a z nich plynoucích doporučení. | |
Cena jednotlivých lekcí | 700 Kč |
Příplatek za víkendové lekce | 300 Kč |
Na další otázky Vám ráda odpovím:
Grafomotorický nácvik
Jestliže úroveň grafomotorických dovedností neodpovídá v předškolním věku věkové normě, doporučuje se zahájit grafomotorický nácvik, který pomůže dítěti rozvinout jemnou motoriku a psychické funkce potřebné pro psaní a kreslení.
Co je grafomotorika:
- soubor psychomotorických činností, které jsou vykonávány při psaní a kreslení. Při psaní je potřeba vykonávat účelné pohyby, které jsou založeny na koordinace oka a ruky
- grafomotorický nácvik zahrnuje cviky, které poskytují průpravu ke správnému psaní a přispívají k lepšímu ovládání tužky
- předpokladem úspěšného osvojení psaní je, aby dítě vytvořilo správný úchop a bylo na určitém stupni vývoje grafomotoriky. Méně rozvinutá grafomotorika může později negativně ovlivnit výuku psaní
Méně rozvinuté grafomotorické dovednosti v předškolním věku:
- dítě se kreslení vyhýbá, nevezme spontánně tužku do ruky, kreslí, jen když musí
- dítě kreslí, ale kresba je pouze schematická, kresebné prvky se opakují, kreslí „stále to samé“
- méně koordinuje pohyb ruky po papíře, tlačí na tužku, nedrží tužku správně v tzv. špetkovitém úchopu
- v sedu je zkroucené, příp. leží na stole, nevydrží dlouho sedět, je neklidné a rychle se unaví
- kresba je proporčně nevyvážená, některé části jsou velké, jiné nepřiměřeně malé
- škrtá, překresluje, nezvládne vést plynulou linku
- dále si je třeba všímat úrovně hrubé motoriky, jemné motoriky ruky a mluvidel a laterální preference (dominance ruky a oka)
Jak nácvik grafomotoriky probíhá:
- grafomotorický nácvik probíhá pouze jako individuální, lekce upravuji dle potřeb každého dítěte
- ideální je absolvovat první vyšetření během jarních měsíců, rok před nástupem do ZŠ, tzn. v pěti letech (příp. šesti letech)
- cvičení se provádí každý den po dobu 10 - 20 minut. Pořadí jednotlivých činností je nutné dodržovat
- během první schůzky provedu orientační diagnostiku schopností, které jsou nutné k rozvoji grafomotoriky a zpravidla doporučím fyzioterapeutická cvičení (před samotným nácvikem je třeba dostatečně rozvinout hrubou motoriku, správné držení těla, uvolnit velké klouby a pletenec ramenní)
- cvičení se provádí každý den po dobu 10 - 20 minut. Pořadí jednotlivých činností je nutné dodržovat
Diagnostika před zahájením programu | 1 000 Kč |
Součástí diagnostiky je konzultace k výsledkům a z nich plynoucích doporučení. | |
Cena grafomotoriky: | |
prvních 5 lekcí: | 800 Kč/lekce |
dalších 5 lekcí: | 600 Kč/lekce |
Cena grafomotoriky pro platbu předem: | |
prvních 5 lekcí: | 700 Kč/lekce |
dalších 5 lekcí: | 500 Kč/lekce |
Příplatek za víkendové lekce | 300 Kč |
Na další otázky Vám ráda odpovím:
Stimulační program MAXÍK
Propracovaný stimulační program pro předškoláky a děti s odloženou školní docházkou, ale také pro malé školáky, kterým se psaní a čtení ve škole příliš nedaří.
Program je zaměřený na:
- nácvik nových pohybových stereotypů
- rozvoj komunikačních dovedností
- grafomotorické dovednosti: kvalitní pohyblivost všech kloubů, které jsou potřebné k nácviku psaní, správné sezení a úchop psacího náčiní
- zjištění úrovně řečových dovedností
- zraková a sluchová oblast
- oblast prostorové orientace
- oblast intermodality - schopnost přepínat mezi různými způsoby(mody) smyslového vnímání (vytváření spojení mezi zrakovými, sluchovými a prostorovými podněty)
- oblast seriality – potíže se ve škole projevují problémy se správným pořadím písmen ve slově a slov ve větě, při čtení i psaní, pořadí číslic v početních úkolech
Jak program MAXÍK probíhá:
- program se skládá z 15 lekcí a je rozdělen do bloků, v nichž jsou opakující se úkoly sestaveny pro posilování výše uvedených složek
- program zahajuji diagnostikou, kdy posoudím aktuální úroveň hrubé a jemné motoriky, grafomotorických dovedností, řeči, zrakového a sluchového vnímání, koncentrace pozornosti
- cvičení se provádí každý den po dobu 10 - 20 minut. Pořadí jednotlivých činností je nutné dodržovat
- při každé návštěvě společně zhodnotíme dosavadní průběh nácviku, vysvětlíme si metodiku a postup práce, rodiče obdrží navazující materiály k domácímu procvičování
Cílem tohoto programu není redukce projevů, ale změna podmínek, za kterých může dítě podávat lepší výkon.
Diagnostika před zahájením programu | 1 000 Kč |
Součástí diagnostiky je konzultace k výsledkům a z nich plynoucích doporučení. | |
Cena jednotlivých lekcí | 700 Kč |
v ceně materiály pro procvičování | |
Příplatek za víkendové lekce | 300 Kč |